Podle návrhu ročního plánu hospodářské a fiskální politiky japonské vlády vláda plánuje podporovat právní předpisy na podporu výroby polovodičů nové generace pro umělou inteligenci (AI) a elektrická vozidla.
Tento dlouhodobý plán je formulován jednou ročně a je důležitým dokumentem, který zdůrazňuje priority vládní politiky.Očekává se, že bude dokončen kolem 21. června.
Návrh uvádí: „Abychom posílili dodavatelský řetězec Chip, budeme spolupracovat se zeměmi a regiony s podobnými cíli na podporu základny domácí výroby, lidské zdroje a výzkum a rozvoj. Zejména zvážíme nezbytná legislativní opatření proRozsáhlé produkce polovodičů nové generace. “
Tento dokument, který bude vydán v červnu, vyzývá vládu, aby „zvážila právní opatření potřebná pro hromadnou výrobu“, přičemž potenciálním cílem byl japonský výrobce polovodičů Rapidus, který plánuje začít produkovat 2nm polovodiče před rokem 2027.
V 80. letech Japonsko kontrolovalo většinu globálního podílu na polovodiči polovodiče, ale později tento podíl klesl na jednotlivé číslice.Jako důležitý zdroj pro klíčová odvětví je rozsáhlá výroba špičkových čipů v Číně považována za způsob, jak zvýšit růstový potenciál a klíčový faktor v ekonomické bezpečnosti.
Jedná se však také o nákladný projekt, který přiměl další vlády, aby poskytovaly finanční podporu pro rozsáhlé výrobní plány.
Očekává se, že Rapius bude vyžadovat 5 bilionů jenů (přibližně 32 miliard USD) k dosažení hromadné výroby, ale do výzkumných a vývojových dotací a dosud malé množství financování soukromého sektoru obdržel pouze 920 miliard jenů (přibližně 5,94 miliard USD).
Kromě Semiconductor vyžaduje dokument také, aby projekty autonomních vozidel byly implementovány na veřejných silnicích na více než 100 místech v zemi ve fiskálním roce 2024 a stanoví cíl při navrhování a implementaci ročních provozních plánů v každém městě, silnici, vládě, vlády, vlády, vlády, vlády, vlády, vlády, vlády, vlády, vlády, vlády, vlády, vlády, vlády, vládya kraj před fiskálním rokem 2025. Japonská vláda doufá, že díky tomu zmírní nedostatek domácích autobusových a nákladních řidičů.
Japonská vláda rovněž doufá, že bude spolupracovat se soukromým sektorem a akademickou půdou na zřízení regionálních rekvalifikačních programů, které posílí dovednosti obchodních vůdců, s cílem přibližně 5 000 lidí, kteří se v programu účastní do roku 2029.
Návrh zmiňuje dopad slabého jenu, který nebyl uveden v politickém plánu 2023.Návrh poukazuje na to, že slabý jen je rizikovým faktorem ovlivňujícím výdaje na spotřebitele a varuje, že „musí být věnována pozornost dopadu rostoucích dovozních cen na kupní sílu domácnosti“.
Předseda vlády Fumio Kishida uvedl na zasedání fiskální politiky 4. května: „Cílem je hned za rohem. Bez váhání budeme podporovat komplexní ekonomické a fiskální reformy ...“